Sabtu, 14 November 2015

Kriteria Pemilihan Tadika untuk Anak-Anak

Tahun 2015 dah hampir ke peghujungnya. Aku yakin ramai ibu bapa di luar sana mula mencari2 maklumat mengenai tadika / taska / tabika untuk anak2 yang sudah sampai masa untuk ke sekolah.

Tadika mana yang sesuai untuk anak2 aku? Ok x tadika tu? Apa kelebihan tadika tu?

Persoalan ni pernah bermain-main dalam fikiran aku dulu... Al-maklumlah, anak sulung kan? Waktu anak aku, Muhammad 'Izzul Islam tu berumur 2 tahun, aku dah terfikir-fikir. Excited sangat sampaikan aku sanggup bawak kereta meredah tempat aku, meninjau-ninjau tadika yang berdekatan dengan rumah aku. Penat pun tak apa asalkan aku rasa puas hati. Lepas duk tertinjauh-tinjau tu, aku google plak. Baca dari satu blog ke blog mak ayah yang ambil berat pasal pendidikan awal untuk anak2 diorang. Terima kasih buat semua blogger tu sebab aku dapat banyak gak info pasal tadika ni. Rupa2nya punyalah banyak tadika. Aku mula la pening. Tapi dalam kepala aku, ada beberapa ciri-ciri tadika yang aku nak untuk anak-anak aku. Antara kriteria pemilihan tadika yang WAJIB ada ialah:

1. BERCIRIKAN PEMBELAJARAN ISLAM
yang ni paling aku titik beratkan kerana bagi aku, pendidikan agama tu yang paling penting berbanding yang lain. kerana aku yakin, kalau di dada anak2 tu sudah tersemat ilmu agama, insyaAllah ilmu lain dengan senangnya anak2 kita dapat. Lagi2 la sekarang dengan masalah sosial sangat serius. Hanya ilmu agama je yang dapat bantu anak2 kita. Kalaula aku mati, anak2 aku dah ada ilmu agama yang pasti tidak akan memesongkan pemikiran anak2 aku. sampai ke situ aku fikir. Bukan apa, aku nak yang terbaik untuk anak2. Biarlah mereka mendapat keberkatan di dunia dan akhirat

2. KEADAAN PERSEKITARAN
Aku sangat2 mementingkan keadaan persekitaran kerana bagi aku faktor persekitaran ni sangat mempengaruhi pembentukan akhlak dan sahsiah diri anak2. Maksud persekitaran ni bagi aku merangkumi guru-guru yang mengajar anak2 aku danh keadaan fizikal tempat pembelajaran tu. Bagi aku, guru-guru ini sangat penting kerana mereka lah yang akan mendidik anak2 aku nanti. Guru-guru yang baik insyaAllah akan membentuk anak2 yang baik. Itu aku sentiasa doakan. Keadaan fizikal pula bukanlah sepenuhnya aku tengok pada bangunan tu tapi lebih kepada kebersihan persekitaran. Kalau tidak bersih dan kotor, macam mana anak2 kita senang untuk belajar. Tempat yang bersih adalah tempat tebaik untuk pembelajaran. Bukan apa, aku pernah mendengar kawan2 yang bercerita mengenai tadika yang sangat kotor. Kebersihan anak2 tidak dijaga dengan baik. Pantang bagi aku. Yerla takut juga apabila anak2 dh terbiasa dengan keadaan kotor, jadi pemikiran mereka pun akan terpengaruh sama. Jadi, itu yang aku cuba elakkan.

2 kriteria ini lah yang paling aku utamakan. Jadi, kriteria2 lain tu aku tengok juga. Mana2 tadika yang menyediakan pembelajaran menggunakan bahasa Inggeris, komputer dan sebagainya menjadi bonus la.. Pening jugak sebenarnya nak pilih ni. Tapi alhamdulillah Allah gerakkan hati aku untuk meninjau2 tadika ni semenjak anak aku berumur 2 tahun. Jadi, aku mempunyai tempoh yang cukup untuk membuat pemilihan. Sepanjang masa tu, aku mula la duk fikir2 bagaimanalah agaknya apabila anak aku dah mula memasuki alam persekolahan. Tersenyum sorang2 pun ada, runsing pun ada.. kira mcm2 rasa la.. 
Akhirnya selepas meneliti semuanya aku dan suami telah bersetuju untuk memilih 


nanti dalam entri seterusnya aku akan bagitau sebab aku dan suami bersetuju memilih Little Caliphs Kindergarten untuk anak2 aku.. Jangan salah faham pula, aku tidak mengecilkan mana2 tadika yang lain cuma bagi aku, sebagai seorang ibu, aku kena buat keputusan yang terbaik untuk anak2 aku dan aku sentiasa berdoa pada Allah, semoga sebarang keputusan yang aku buat untuk anak2 aku adalah keputusan yang tepat. Amin Ya Allah. sebaik2 perancang adalah Allah. Jadi, ibu2 yang duk meninjau2 macam aku dulu boleh teruskan sebab aku tahu korang adalah seorang ibu yang terbaik dan inginkan yang terbaik juga untuk anak2. Harap2 boleh membantu sedikit sebanyak. Opss,... jangan tersalah sangka, saya x dapat apa2 pun dari pihak LC, x ada kepentingan apa2 cuma berkongsi pengalaman sebagai seorang ibu sahja. hehe. Kita sama2 kongsi ya. جَزَاكَ اللهُ خَيْرًا


Tiada ulasan:

Catat Ulasan