Selasa, 8 September 2015

2 jam 35 minit sahaja??

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh... sudah lama rasanya tidak menitipkan sepatah kata di ruangan maya ini. Terlalu sibuk dengan kerja menanda kertas percubaan spm tahun ni. Hari ini ada peristiwa yang ingin ibu kongsikan. Dalam kesibukan ibu melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang guru... dalam kepala ibu asyik terngiang2 permintaan 'Izzul. Dua tiga hari ni 'Izzul selalu meminta ibu belikan kereta walaupun sudah berapa byk ibu belikan kereta utk 'Izzul. Macam2 warna ada.. kecik besar.. macam2 jenis, kereta, truck, lori, ibu pun xtau nak tulis jenis2 kereta yg 'Izzul ada. Ibu tunaikan selagi ibu rasakan permintaan 'Izzul tidak melampau.. bagi ibu, biarlah 'Izzul bermain sepuasnya... tapi janji 'Izzul jadi anak yg baik.. soleh dan bertakwa pada Allah. Itu doa yg sllu ibu pinta dengan Allah.

Hari ini selepas balik dari sekolah jam 4.15 petang, ibu terus ke kedai Wonderful yg dekat dengan sek ibu tu. Maklumla di situ bagi ibu banyak barangannya yang boleh dikatakan murah berbanding kedai2 lain. Tokey dia pn sangat2 la humble.. kalau korang x kenal dia.. mesti korang ingat dia pekerja kat situ. Seorang cina yang dah tua tapi mesra alam. Hehe. Eh melalut pula..berbalik pada cerita yang ingin ibu kongsikan.. selepas ibu mengambil masa yang agak lama, ibu memilih untuk membeli kereta polis yang ada bunyi dan ada lampu.. sebijik mcm yg 'Izzul nak.. cuma satu je.. 'Izzul nak kereta polis, tapi yg ada hanya bomba je.. tak apa la kan.. kira spesies penguatkuasa jugak tu. Hehe. Harganya cuma rm19.90. Kira murahla tu dengan boleh buka pintu keretanya, dengan sound 'polis' nya, lampu berkelip2 lagi.. mesti 'Izzul suka.. ibu tersenyum puas sebab dapat menunaikan apa yg 'Izzul inginkan.
Selepas ibu singgah ambil Irina, ibu bergegas ambil 'Izzul di tadika. Dalam kereta terus ibu berikan pada 'Izzul. Ibu tengok 'Izzul seronok sngat2. Siap melompat2 gembira. Seronoknya hati ibu melihat anak ibu segembira itu. Alhamdulillah... sampai je kat rumah ibu luangkan sedikit masa untuk bermain2 gn anak syurga ibu.. 'Izzul dan Irina.. pada Irina pun ibu belikan set buah-buahan.. ibu tahu Irina suka main belah2 buah2 gn sayur2 tu.. ibu sedaya upaya tak mahu berat sebelah, pilih kasih. Dua2 anak ibu, ibu sayang sepenuh hati. Moga anak2 ibu nanti akan sayangkan ibu dan abah juga.. InsyaAllah..
Selepas agak lama bermain dengan anak2 ibu, hari dah hampir maghrib, ibu masuk ke dapur untuk sediakan makan malam.. sebaik sahaja abah sampai ke rumah, 'Izzul beria2 ceritakan pada abah yang ibu dah beli kereta untuk 'Izzul.. ibu tahu 'Izzul suka cerita apa2 pada abah. Selepas ibu siapkan makan malam2, tiba2 'Izzul panggil ibu.. 'Izzul bagitau kereta dah rosak... mak aiiiii.. terkejut ibu. Dalam masa 2 jam 35 minit je?????? Alahai anak ibu Muhammad 'Izzul Islam.. moga dirimu dirahmati Allah duhai anak.. ibu tak marah pun... 😍😍😍

Mainan tu pun ibu tengok tidak berapa kualiti. Bila kereta tu pecah, nampak kreta tu bukan dibuat daripada plastik tapi ntah apa bahan yang digunakan. Memang jenis yg mudah pecah. Tak apala, mungkin setakat itu sahaja rezeki 'Izzul nak main kereta tu. Cuma ibu tulis ni untuk 'Izzul baca apabila 'Izzul dah dewasa. Setiap hari ibu menimba pengalaman baru sebagai seorang ibu kepada Muhammad 'Izzul Islam dan Irina Nur Islam.. Ibu syg anak2 ibu dunia dan akhirat.
جزاك اللهُ خيرًا



6 ulasan: